Dans la collection de AH 
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Darmstädter Chair

1904
82.5 x 58 cm (32,48 x 22,83 in.)

Description

Chair originally designed for the Darmstadt room at the 1900 world exhibition in Paris.

Commentaire

An example of this model, in oak, and without the inlaid design, was first exhibited at the Paris World Exhibition in 1900. The present example is part of a lady's salon which was commissioned in 1904 immediately after the Darmstadt Artists' Colony Exhibition of that year, by Mathilde Kessler (1849-1914), a member of the Karcher industrialist family who were part-owners of the Saar Steelworks Dingler, Karcher & Co. in Saarbrücken and Worms. The Salon was a wedding present to her daughter Mathilde and son-in-law, Rudolf Kleinjung (1872-1943), a state lawyer, who married in 1904 and who set up home in Bensheim, near Darmstadt in the same year. The furniture remained in the house, Ernst-Ludwigstr. 33, until 1941 and was inherited by their daughter Hildegard (1910-1995), who left it to one of her sons. It was auctioned off to the present owner in 2007.

The May 1900 issue of Deutsches Kunst und Dekoration (page 464) shows a photo of the same model as it was shown at the 1900 Paris World Exhibition, see https://archive.org/stream/gri_33125006095190#page/n539/mode/2up.

A propos de Joseph Maria Olbrich

Joseph Maria Olbrich (né le 22 décembre 1867 à Opava en République tchèque - mort le 8 août 1908 à Düsseldorf, en Allemagne) est un des fondateurs du mouvement de l'Art nouveau qui a rayonné en Autriche et particulièrement à Vienne, le Sezessionstil. Joseph Maria Olbrich étudie à l'Académie des Beaux-arts de Vienne avant d'être recruté par Otto Wagner pour la conception architecturale des stations, des gares, et des aqueducs du Stadtbahn (tramway) en 1894. Sa première commande a été le Palais de la Sécession à Vienne (1897-1898). En 1899, il devient architecte et professeur à Darmstadt, Allemagne. Il a réalisé la maison Glückert en 1901. Membre de la « Colonie d’artistes de la Mathildenhöhe », Josef Maria Olbrich est un architecte autrichien qui a été l’un des précurseurs du mouvement artistique de l’Art nouveau. Il a notamment conçu à Vienne le hall d’exposition de la Sécession en 1897. Le terme de Sécession est issu du latin secessio plebis (les citoyens romains se retiraient des affaires d’État s’ils jugeaient le règne contestable). Et la devise de la Sécession était « À l’époque son art, à l’art sa liberté ». Ainsi l’Art nouveau est plus qu’un mouvement artistique, il représente matériellement les idéaux des artistes.

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